ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ  ΣΤΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Εισήγηση του Παπαργυρίου Αλέξανδρος

            Ms Φυσικής Αγωγής

Υπεύθυνος Πληροφορικής

      Στο 3ο &  8ο   Δημοτικό Σχολείο Κατερίνης, Ολοήμερο


ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ  ΣΤΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Παπαργυρίου Αλέξανδρος

Ms Φυσικής Αγωγής

Υπεύθυνος Πληροφορικής

Στο 3ο & 8ο  Δημοτικό Σχολείο Κατερίνης Ολοήμερο

 

Το Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο είναι ένα σχολείο με εκπαιδευτικό και κοινωνικό περιεχόμενο, το οποίο προσπαθεί να υλοποιήσει κοινωνικούς και παιδαγωγικούς σκοπούς με την παραμονή των παιδιών στο σχολείο κατά τις απογευματινές ώρες. Λόγω  της χρονικής  διεύρυνσης και επιμήκυνσης της λειτουργίας του έχει τη δυνατότητα να επεκταθεί και προς άλλα γνωστικά αντικείμενα τα οποία αναβαθμίζουν το ρόλο του σχολείου. Η Ξένη Γλώσσα, η εισαγωγή στη Πληροφορική , οι Αθλητικές Δραστηριότητες, ο Χορός, η Θεατρική Αγωγή, η Μουσική και τα Εικαστικά είναι γνωστικά αντικείμενα που κάνουν την μάθηση ελκυστικότερη.

Από το σχολικό έτος 2002 -2003 το ΥΠΕΠΘ η Πληροφορική    εισάγεται  στο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο (ΟΔΣ) και κατέχει  σημαντική θέση στο Πρόγραμμα Σπουδών του ΟΔΣ. Η Πληροφορική  διδάσκεται δυο (2) ώρες την εβδομάδα σε κάθε τάξη και αποτελεί το μόνο μάθημα ειδικότητας που γίνεται σ΄ όλα ανεξαιρέτως τα τμήματα. Το σχολικού έτος 2003 - 2004 το μάθημα αλλάζει όνομα και στο εξής αναφέρεται σαν Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση.

Το πόσο σημαντική είναι η θέση της Πληροφορικής  στο πρόγραμμα σπουδών του  ΟΔΣ διαπιστώνεται από τα παρακάτω:

u    Η Πληροφορική  από προαιρετικό μάθημα γίνεται υποχρεωτικό .

v    Είναι το μόνο μάθημα ειδικότητας που εφαρμόζεται σ’ όλες τις τάξεις .

w    Εισάγεται στο πρόγραμμα σπουδών για κοινωνικούς & οικονομικούς λόγους.

Το ζήτημα της αξιοποίησης της εισαγωγής   της Πληροφορικής στο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχει επιστημονικές, κοινωνικοπολιτικές και πρακτικές διαστάσεις. Ο  υπολογιστής είναι εργαλείο ικανό να βοηθήσει στην εκπαιδευτική διαδικασία και πρέπει να αποτελέσει αναπόσπαστο μέρος και συστατικό της καθημερινής σχολικής ζωής. Με τον τρόπο αυτό θα υπάρξουν τεράστιες δυνατότητες άμεσης επικοινωνίας και πρόσβασης σε πηγές γνώσεις και πληροφόρησης  και θα βοηθήσουν να μην υπάρξουν ανισότητες και αδικίες στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Kρίσιμοι παράγοντες της ενσωμάτωσης οποιασδήποτε τεχνολογίας στη σχολική ζωή είναι η ύπαρξη προσαρμοσμένων παιδαγωγικών στόχων για τη χρήση της. Είναι επιτακτική ανάγκη οι μαθητές μας να μαθαίνουν πώς να μαθαίνουν και να αγαπάνε την μάθηση γιατί θα ζήσουν σ’ έναν κόσμο που αλλάζει γρήγορα και συνεπώς απαιτεί συνεχή και δια βίου εκπαίδευση, επιμόρφωση και κατάρτιση.

Σκοπός της διδασκαλίας των Νέων Τεχνολογιών  στο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο είναι:

u   να εξοικειωθούν  οι μαθητές με τις βασικές  λειτουργίες  του υπολογιστή

v   να αναπτύξουν ευρύτερες δεξιότητες κριτικής σκέψης, δεοντολογίας κοινωνικής συμπεριφοράς

w   να αποκτήσουν διάθεση για ενεργοποίηση   και δημιουργίας σε ατομικό  και ομαδικό επίπεδο

Για να έχει θετική επίδραση στη ποιότητα της μάθησης, η εισαγωγή των Νέων Τεχνολογιών στην

εκπαίδευση,  δε θα πρέπει να περιοριστούμε στη απόκτηση δεξιοτήτων αλλά να λειτουργήσει ο Η/Υ σαν μια εναλλακτική πηγή γνώσεων και απόκτησης της πληροφορίας

Έτσι, μέσα στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία οι Νέες Τεχνολογίες  μπορεί  να χρησιμοποιηθούν :

u   σαν εποπτικό μέσο  διδασκαλία   

v   σαν γνωστικό – διερευνητικό εργαλείο

w    σαν  εργαλείο επικοινωνίας και αναζήτησης  πληροφοριών.

Οι  Νέες  Τεχνολογίες στο Ολοήμερο  Δημοτικό Σχολείο εισάγονται  με την σύνθεση  δυο διαφορετικών μοντέλων :

u   σαν αυτόνομο γνωστικό αντικείμενο

v   σαν μέσο γνώσης, έρευνας και μάθησης που διαχέεται στα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα.

Για να επιτύχει την  σύνθεση αυτών των δυο μοντέλων οι Νέες Τεχνολογίες  έχουν οργανωθεί  πάνω σε  τρεις άξονες

u   την γνώση και τη μεθοδολογία

v   την συνεργασία και επικοινωνία

w    την επιστήμη και καθημερινή ζωή

Αξιολογώντας  την διδασκαλία των ΝΤΕ, από το Σχολικό Έτος 1999 - 2000 μέχρι και σήμερα,  στο 9ο Δημοτικό Σχολείο Κατερίνης Πιλοτικό Ολοήμερο κρίνομε τα αποτελέσματα ως θετικά και με μεγάλα περιθώρια βελτίωσης . Η ανταπόκριση των μαθητών ήταν ΘΕΤΙΚΗ.

Οι μαθητές στο τέλος  της χρονιάς:

1.      Εξοικειώθηκαν με την χρήση των νέων τεχνολογιών.

2.      Γνώρισαν τον Η/Υ, τα μέρη του  και της δυνατότητες  του.

3.      Απέκτησαν ιδιαίτερες δεξιότητες στη χρήση λογισμικού γενικής χρήσης.

4.      Μπορούν να χρησιμοποιήσουν πολυμέσα εκπαιδευτικού περιεχομένου.

5.      Χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο  αναζητώντας Πληροφορίες.

6.      Αξιολογούν τις Πληροφορίες που συλλέγουν.

7.      Προσεγγίζουν & κατακτούν την γνώση πέρα από τις παραδοσιακές μεθόδους.

8.      Υλοποιούν τις ιδέες τους με πολλούς τρόπους & μέσα.

9.      Δουλεύουν σε ατμόσφαιρα φιλίας & συνεργασίας με :

                                                      F τον δάσκαλο

                                                      F τους συμμαθητές τους

 Θα πρέπει να επισημάνουμε, ότι με την εισαγωγή των  Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση θα επηρεαστεί ο τρόπος σκέψης και μάθησης των παιδιών  και  θα αλλάξουν οι  κοινωνικές σχέσεις . Σε καμιά περίπτωση όμως ο  Ηλεκτρονικός Υπολογιστής  δεν θα αντικαταστήσει το δάσκαλο και το βιβλίο. Ο δάσκαλος ήταν και παραμένει αναντικατάστατη πηγή έμπνευσης, αποτελεί το ζωντανό παράδειγμα που καμία τεχνολογία δεν μπορεί να τον αντικαταστήσει. Συνεχίζει να  παίζει και πρέπει να παίζει κεντρικό ρόλο ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες χρησιμοποιώντας τον λόγο, που κινητοποιεί την φαντασία. Σημαντικός είναι και ο ρόλος του βιβλίου που αποτελεί βάση αναφοράς στην οποία  μαθητής μπορεί να ανατρέξει    οποιαδήποτε στιγμή ξεφυλλίζοντας εύκολα.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1.        Νέες δικτυακές Τεχνολογίες στην Παιδεία: Προκλήσεις ,Προϋποθέσεις & Αντίλογος.        Ν.Χ. Μαρκάτος , Β. Βασκούκης, Σ. Ρετάλης

2.        Δραστηριότητες Μάθησης μέσω Υπολογιστή, Μ. Καλαματιανού, Γ. Μούκα & Μ. Χατζηγιάννη

3.        Οι νέες  τεχνολογίες στην εκπαίδευση – Προβλήματα & Προοπτικές. Γ. Ρε.

4.        Πληροφορική στην Πρωτοβάθμια Εκπ/ση : Προβληματισμοί. Π.Μιχαηλίδη

5.        Ένα σεμινάριο για την Πληροφορική στο σχολέιο. Αθ. Μαργετουσάκη & ΠΜιχαηλίδης


Με βάση τα  παραπάνω δίνουμε μια ενδεικτική πρόταση ενός μαθήματος στη Δ΄ τάξη  στο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο:

 


9ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ:                                             ΠΑΠΑΡΓΥΡΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ,  ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ:          ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ (Δ΄, Ε΄, Στ΄)

ΘΕΣΗ:                                                                   ΜΟΝΙΜΟΣ

 

Μαθησιακό αντικείμενο:

Συγκεκριμένο θέμα:

Χρόνος διδασκαλία:

Τμήμα:

Αριθμός Μαθητών:

Αριθμός Ασκήσεων για το σπίτι:

Εποπτικά μέσα:

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ

Η χρήση  του Η/Υ ως μέσο  διερεύνησης και αναζήτησης Πληροφοριών

45΄

Δ1

19

ΟΧΙ

Βιντεοπροβολέας – Ο Η/Υ

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Αναζήτηση πληροφοριών για τον Ν. Πιερίας  από το Διαδίκτυο

                                                                (Προς εξυπηρέτηση του Ν.Γ.Α. Τοπική Ιστορία Δ΄ τάξης )

ΘΕΜΑ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ

ΜΕΘΟΔΟΣ

ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Εισαγωγή

του θέματος  10΄

Παρουσίαση της ενότητας – Οδηγίες - κατευθύνσεις

Βιντοεπροβολέας

Παρουσιάζεται στους μαθητές με απλά λόγια το πώς ανοίγουμε τον Ιinternet Explorer και πως πληκτρολογούμε μια  ηλεκτρονική διεύθυνση από την οποία θέλουμε να αναζητήσουμε πληροφορίες

Επεξεργασία του θέματος από τους μαθητές  25΄

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Εκτύπωση  εργασιών  10΄

Χρήση του Η/Υ σαν μέσο δημιουργίας – ανακάλυψης – έκφρασης.

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δημιουργία προσωπικού και ομαδικού έργου.

Ο Η/Υ

ΣΤΟΧΟΙ :  Αναζήτησης συλλογή & επιλογή  της Πληροφορίας από  το Διαδίκτυο (www).

 

ΜΕΣΑ:Ιinternet Explorer

 

Οι μαθητές χωρισμένοι σε 4 ομάδες (όπως τους  έχει χωρίσει  ο δάσκαλος που διδάσκει το Ν.Γ.Α.)  αναζητούν στην ιστοσελίδα του Ν. Πιερίας (www.katerini.gr) τις εξής πληροφορίες:

 

1η ομάδα: Διοικητική διαίρεση Ν.Πιερίας 

2η ομάδα: Στατιστικά στοιχεία (πληθυσμό, καλλιέργειες, τουριστικά κ.λ.π.)

3η ομάδα: Δήμος Κατερίνης

4η ομάδα: Αξιοθέατα

 

Στο τέλος του μαθήματος και με την βοήθεια μου εκτυπώνουν τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες που θα τους χρειαστούν στο Ν.Γ.Α.

 

Αποτελέσματα

 

 

Στο τέλος του μαθήματος κάθε ομάδα είχε εκτυπώσει τις πληροφορίες και τις φωτογραφίες   που χρειαζόταν για την εργασίας της

Αξιολόγηση

 

 

Το μάθημα κρίνεται επιτυχημένο αφού οι μαθητές με τη βοήθεια του δασκάλου του Ν.Γ.Α. και του υπεύθυνου των Η/Υ κατάφεραν να συγκεντρώσουν τα στοιχεία που ήθελαν άλλα και να χρησιμοποιήσουν τον Η/Υ σαν μέσο ανακάλυψης, δημιουργίας και έκφρασης.

 

 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ