ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΣΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ (ένατο)

ΘΕΜΑΤΑ: Η τοπική ιστορία και η προετοιμασία
Ενδιαφέρουσες εισηγήσεις

Το Πειραματικό Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο είναι το μεγαλύτερο από τα 28 παρόμοια σχολεία σ’ όλη την Ελλάδα. Στα σχολεία αυτά έχουν εισαχθεί νέα μαθησιακά αντικείμενα, τα περισσότερα από τα οποία σχετίζονται με τον πολιτισμό, την τέχνη, την παράδοση, την καλλιτεχνική γυμναστική, την πληροφορική, την προετοιμασία των μαθητών για την άλλη μέρα, την τοπική ιστορία κτλ.
Στο σεμινάριο της Παρασκευής, 12 Δεκεμβρίου, τα θέματα που αναπτύχθηκαν και συζητήθηκαν ήταν η ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ και η ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ.

Η εκδήλωση άρχισε με καλωσόρισμα και πρόλογο από τον Δ/ντή του Σχολείου Κ Νικοδέλη ο οποίος τόνισε πως στο Πειραματικό Ολοήμερο Σχολείο γίνονται σοβαρές προσπάθειες για τον εμπλουτισμό του προγράμματος με νέα μαθησιακά αντικείμενα, για την βελτίωση της διδακτικής διαδικασίας και την αναβάθμιση γενικώς της λειτουργίας της πρωτοποριακής αυτής σχολικής μονάδας.

Στη συνέχεια ο Σχολικός Σύμβουλος της 3ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Π. Ε. Πιερίας Γιάννης Φύκαρης εισηγήθηκε το θέμα: «Η σημασία της Τοπικής Ιστορίας». Ο κ. Φύκαρης ανέπτυξε όλες τις πλευρές του θέματος με επιτυχία.

Ακολούθησε η εισήγηση – παρουσίαση του Γιάννη Οργανόπουλου με θέμα τις σχέσεις της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με την τοπική ιστορία και παρουσίασε τις εργασίες και το άλλο υλικό της Π. Ε. που σχετίζεται με την Τοπική Ιστορία.

Η ποιότητα και η ποσότητα του υλικού αυτού (έργο των 10 τελευταίων ετών) εντυπωσίασε πραγματικά. Ένας άγνωστος θησαυρός για την Πιερία. Μια μεγάλη πηγή πληροφοριών για την Τοπική Ιστορία, την παράδοση, το περιβάλλον, τον πολιτισμό.

Αμέσως μετά ο Σχολικός Σύμβουλος της 1ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Π. Ε. Ν. Πιερίας Νίκος Καραΐσκος, (στον οποίο «ανήκει» το Πειραματικό Ολοήμερο Σχολείο), εισηγήθηκε το θέμα: «ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ: θέματα πρακτικής εφαρμογής». Ο κ. Καραΐσκος τόνισε πως στη διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας εκείνο που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι η δραστηριοποίηση των μαθητών στον τομέα της αναζήτησης πληροφοριών, στην έρευνα, στην συλλογή στοιχείων και στην οργάνωση του υλικού που θα συγκεντρώσουν. «Στόχος να γνωρίσουν οι μαθητές την πατρίδα τους με τρόπο βιωματικό, να γίνουν ερευνητές, ιστορικοί, συστηματικοί εργάτες της γνώσης».

Παράλληλα ο κ. Καραΐσκος παρουσίασε το νέο CD ROM που περιέχει μια πληθώρα θεμάτων και υλικού για την Τοπική Ιστορία της Πιερίας.

Ακολούθησε η δεύτερη εισήγηση του κ. Καραΐσκου με θέμα: «Προετοιμασία στο Πειραματικό Ολοήμερο Σχολείο. Επισημάνσεις και οδηγίες».

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν και εκπρόσωποι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Διοργάνωση:  Σχολικός Σύμβουλος 1ης Εκπ/κής  Περιφέρειας Π.Ε. Νομού Πιερίας. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Πειραματικό Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Κατερίνης


ΟΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ


ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ Δ/ΝΤΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΚΩΝ/ΝΟΥ ΝΙΚΟΔΕΛΗ

Σήμερα πραγματοποιείται στο σχολείο μας, η πρώτη ενδοσχολική επιμόρφωση στα πλαίσια υλοποίησης του έργου  "28 Πειραματικών Ολοήμερων Σχολείων".

Έχουμε τη χαρά να είναι κοντά μας εκπρόσωποι της ομάδας υλοποίησης του έργου, από την πλευρά του Π.Ι. η κ. Βιδάκη Ειρήνη και ο κ. Τριανταφύλλου Ανδρέας.

Την ενδοσχολική αυτή επιμόρφωση την οργανώνει ο Σχολικός Σύμβουλος της 1ης εκπαιδευτικής περιφέρειας του νομού μας συνεπικουρούμενος από το 9ο Δημοτικό Πειραματικό Ολοήμερο Σχολείο.

Εισηγητές είναι ο κ. Ιωάννης Φύκαρης, Σχολικός Σύμβουλος της 3ης εκπαιδευτικής περιφέρειας, ο κ. Νικόλαος Καραϊσκος Σχολικός Σύμβουλος της 1ης εκπαιδευτικής περιφέρειας, ο κ. Ιωάννης Οργανόπουλος, Υπεύθυνος της Περιβαλλοντικής Εκπ/σης της Π.Ε. Πιερίας και οι κύριοι εκφραστές, κατά την ταπεινή μου γνώμη, είναι οι συνάδελφοι του 9ου Δημοτικού Σχολείου, εσείς που έχετε την καθημερινή φροντίδα υλοποίησης του έργου.

Το θέμα της σημερινής ενδοσχολικής επιμόρφωσης είναι η προετοιμασία στο Πειραματικό Ολοήμερο, καθώς και η Τοπική Ιστορία, το νέο γνωστικό Αντικείμενο του αναλυτικού προγράμματός του.

Θα μου επιτρέψετε να πω δυο λόγια γι΄ αυτά τα αντικείμενα, για την ιστορία αυτών των δύο γνωστικών αντικειμένων, ως προς τη θέση που κατέχουν στο αναλυτικό πρόγραμμα του Σχολείου μας.

Η προετοιμασία αποτέλεσε και αποτελεί τον κύριο πυλώνα των γνωστικών αντικειμένων του προγράμματος καθώς και το βασικό πόλο της λειτουργίας των πειραματικών ολοήμερων σχολείων.

Καλύπτει 135 από τις 720 ώρες του αναλυτικού προγράμματός της. Στα πρώτα χρόνια, για όλες τις τάξεις, παρουσιάζονταν στις τελευταίες ώρες του προγράμματος και γινόταν από συναδέλφους που δεν είχαν την ευθύνη των μαθημάτων κορμού «Ελληνική γλώσσα – Μαθηματικά».

Ο σύλλογος διδασκόντων και η Δ/νση του Σχολείου μετά από τρία χρόνια αυτού του μοντέλου διαπίστωσε ότι δεν αποδίδει τα αναμενόμενα και εισηγείται στο Σχολικό Σύμβουλο – το οποίο και γίνεται αποδεκτό - την αλλαγή της ώρας αυτής καθώς και του δασκάλου που θα το δίδασκε, όπου αυτό ήταν εφικτό.

Έτσι τα δύο τελευταία χρόνια, πέρυσι και φέτος, η προετοιμασία των Ελληνικών και Μαθηματικών γίνεται από το δάσκαλο ευθύνης αμέσως μετά, δηλαδή την 4η ή 5η ώρα (εκτός από τα Μαθηματικά της Γ΄ τάξης).

Η προετοιμασία στην Α΄ και Β΄ τάξη γίνεται από άλλο δάσκαλο που δεν έχει την κύρια ευθύνη της τάξης, την 7η και 8η ώρα.

Φέτος ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει ασχοληθεί με την μελέτη του θέματος «η προετοιμασία διδάσκεται από τον δάσκαλο ευθύνης», κάτι που γίνεται στο Σχολείο της Βαλμάδας και ανάλογη εισήγηση θα γίνει και από το Σχολείο μας.

Εδώ θα ήθελα να πω πως έτσι καλύπτουμε το θέμα του «πότε πρέπει να γίνεται η προετοιμασία». Εσείς κ.κ. Σύμβουλοι θα μας βοηθήσετε να υλοποιήσουμε το δεύτερο κομμάτι, για το «πώς θα γίνεται η προετοιμασία».

Τώρα θα αναφερθώ στο δεύτερο γνωστικό αντικείμενο, την Τοπική Ιστορία.

Το σχολείο μας έχει παράδοση επάνω σε αυτό. Από την χρονιά εφαρμογής του προγράμματος υιοθέτησε αυτό το αντικείμενο με την προτροπή του Σχολικού Συμβούλου μας κ. Καραΐσκου και με την έννοια της πατριδογνωσίας δούλεψε τα πρώτα χρόνια, μέσα στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Οι μαθητές μας της εποχής εκείνης δε θα ξεχάσουν ποτέ την γνωριμία τους με τα Πιέρια όρη, μέσα από πορείες στα βουνά και διανυκτερεύσεις στα αντίστοιχα καταφύγια και στη συνέχεια μέσα από τις εργασίες που έκαναν (μιλάμε φυσικά για μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης).

Πέρυσι η Τοπική Ιστορία πήρε μια άλλη μορφή. Ασχολήθηκε αποκλειστικά με το αντικείμενο «Η Πιερία κατά τα αρχαία χρόνια». Ένα θέμα που ενθουσίασε τους μαθητές και ζητήθηκε από αυτούς να παρουσιαστεί και στη διημερίδα των Αθηνών.

Έτσι κι έγινε. Ήταν ενδιαφέρον το σχόλιο του εκπρόσωπου του Π.Ι. που προήδρευε εκείνη την ημέρα. Για εμάς, τους εκπαιδευτικούς της Πιερίας θα ήταν αφύσικο εάν το Σχολείο μας δεν εκπροσωπούσε τον τόπο του μέσα από το Αρχαίο Δίο και την Αρχαία Πύδνα.

Φέτος το Π.Ι. εισηγήθηκε η Τοπική Ιστορία να πάρει τη θέση της μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμα ως υποχρεωτικό Ν.Γ.Α..

Με το αντικείμενο αυτό ασχολούνται οι μαθητές της Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης με ξεχωριστή ώρα διδασκαλίας για το κάθε τμήμα, ενώ οι μαθητές της Γ΄ τάξης ασχολούνται με το ίδιο αντικείμενο μέσα από διαθεματικές προσεγγίσεις με την βοήθεια των δασκάλων ευθύνης των τάξεων.

Τα αντικείμενα της Τοπικής Ιστορίας με τα οποία ασχολούνται οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί του Σχολείου μας θα σας τα παρουσιάσουν οι ίδιοι, όταν τους δοθεί ο λόγος.

Πιστεύω ότι σας έδωσα να κατανοήσετε τη συνολική θέση του Σχολείου μας για την αντιμετώπιση αυτών των γνωστικών αντικειμένων μέσα στο αναλυτικό πρόγραμμά του.


Θέμα: «ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ»
Σημασία- Δυνατότητες- Προοπτικές

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΦΥΚΑΡΗ

1. Εννοιολογικές διευκρινίσεις του όρου «Τοπική Ιστορία»

Όπως εξάγεται από την ανάλυση του φαινομένου της ιστορικής συνείδησης, η Ιστορία με κανέναν τρόπο δεν περιορίζεται στην πολιτική ιστορία των λαών και δεν εξαντλείται με τους πολέμους τους.

Η Ιστορία δεν είναι μια ευθύγραμμα εξελισσόμενη πορεία αλλά μια διαρκής επίδραση από αλληλοδιαδοχικούς και αλληλεπιδρώντες παράγοντες, που διαφοροποιούνται συνεχώς ως προς ο στόχο αλλά και ως προς το είδος τους. Η Ιστορία τελικά προσλαμβάνει το νόημά της πάντοτε μέσα από το εκάστοτε παρόν.

Παρόλο που ο όρος «Τοπική Ιστορία» φαίνεται απλός και κατανοητός, όταν ζητηθεί να προσδιοριστούν τα όρια του «τόπου», τότε εμφανίζεται ένα σημαντικό δίλημμα, το οποίο σχετίζεται με το αν με την έννοια «τόπο» νοείται η ιδιαίτερη πατρίδα καθενός, δηλαδή ο συγκεκριμένος τόπος ζωής και δράσης του ατόμου ή η αναφορά αφορά μια ευρύτερη περιοχή. Χρειάζεται, επομένως, να διασαφηνιστεί τι εμπίπτει τελικά στο πλαίσιο της «Τοπικής Ιστορίας».

Γενικότερα με τον όρο «Τοπική Ιστορία» νοείται το ιστορικό εκείνο υλικό που βρίσκεται στη γειτονική περιοχή και είναι ήδη γνωστό και οικείο ή μπορεί να γνωσθεί κυρίως ως το αποτέλεσμα εργασιών και επιτόπιας έρευνας.

Στη γερμανική βιβλιογραφία γίνεται διάκριση ανάμεσα στην ιστορία της «ιδιαίτερης πατρίδας» και της «τοπικής ιστορίας».

Με τον όρο «Ιστορία της ιδιαίτερης πατρίδας» γίνεται αναφορά στην ιστορία ενός πολύ περιορισμένου γεωγραφικού χώρου, όπου ο καθένας αναπτύσσει μια άμεση και προσωπική σχέση. Αυτό, δηλαδή που χαρακτηρίζει την ιδιαίτερη πατρίδα είναι το πυκνό δίκτυο των κοινωνικών δεσμών. Σε αυτήν υπάγεται ο τόπος κατοικίας, ο τόπος που βρίσκεται το σχολείο, το εμπορικό κέντρο της πόλης, οι διάφοροι γειτονικοί τόποι όπου κατοικούν οι συγγενείς, οι φίλοι και οι γνωστοί.

Γενικότερα με τον όρο «Τοπική Ιστορία» προσεγγίζεται η Ιστορία ενός ευρύτερου χώρου στον οποίο υπεισέρχονται κοινοί, ιστορικά καθοριστικοί και στενά αλληλοεξαρτώμενοι παράγοντες, όπως είναι η κοινή διοίκηση, το κοινό δίκαιο, η κοινή πολιτική και οικονομική δομή, κοινοί θρησκευτικοί δεσμοί, σταθερά γεωγραφικά δεδομένα που επηρεάζουν ακόμη και τη μορφή του συγκοινωνιακού δικτύου.

Με βάση τα ανωτέρω ο τόπος» δεν προσδιορίζεται μονοδιάστατα- γεωγραφικά. Αντίθετα, είναι δεμένος με όλο το φάσμα της ανθρώπινης κοινωνικής ζωής.

Στην ελληνική πραγματικότητα, ωστόσο, ο όρος «Τοπική Ιστορία» χάνει ως έννοια από την ευρύτητά της, όταν περιορίζεται αποκλειστικά στην Ιστορία της Ιδιαίτερης πατρίδας, ενώ θα έπρεπε να την περιλαμβάνει συνειδητά. Ταυτόχρονα, όμως η ίδια η νεοελληνική λέξη «τόπος» διακρίνεται για τη νοηματική ελαστικότητά της. Μπορεί να σημαίνει ‘έκταση γης, τοποθεσία, μέρος αλλά και ορισμένη περιοχή, χώρα, πόλη ή πατρίδα.

Στην Τοπική Ιστορία αναφέρθηκε πρώτος ο Παπαφλέσσας, με σχετικό διάταγμά του ως υπουργού Εσωτερικών, το 1834, όπου μεταξύ των άλλων επισημαίνονταν: «…ει δυνατόν, και στοιχεία της Γεωγραφίας, της Ελληνικής Ιστορίας …» στο δημοτικό σχολείο να εμπεριέχονται ο ρόλος, ο χαρακτήρας και το πλαίσιο της Τοπικής Ιστορίας στην Ελλάδα διαγράφονται, κατά τη διάρκεια του 20ου αι. τα ακόλουθα:

· Η Τοπική Ιστορία είναι συνυφασμένη με την ιστορία
· γενικά και η μια τροφοδοτεί και ερμηνεύει την άλλη, ώστε στην ουσία να αποτελούν το ίδιο πράγμα.
· Το ενδιαφέρον για την τοπική ιστορία πήγασε από την ειλικρινή προσπάθεια για στήριξη του ίδιου του έθνους και της ανεξαρτησίας του, ως όργανο διαμόρφωσης της ιστορικής συνείδησης.
· Ο ρόλος της Τοπικής Ιστορίας είναι διαφωτιστικός και ερμηνευτικός, προκειμένου να έρθουν στην επιφάνεια αλήθειες ξεχασμένες, να εξηγηθεί καλύτερα το παρόν και να σηματοδοτηθεί το μέλλον – και όχι για να αποπροσανατολίσει. Τέθηκε ως μοχλός απελευθέρωσης και όχι καταδυνάστευσης
· Τα σχολεία είναι βασικός τόπος ερμηνείας του ιστορικού περιβάλλοντος.
· Η μάθηση της Τοπικής Ιστορίας δεν είναι περιττή μάθηση βιβλίων, αλλά ζωντανή αυτενεργής μάθηση μέσα από τις πηγές.
· Οι ιστορικές πηγές δεν είναι μόνο τα αρχαιολογικά μνημεία, αλλά όλα τα μνημεία του πολιτισμού.

2. Τρεις βασικές παρανοήσεις στη διδακτική της Τοπικής Ιστορίας

1) Ο Συναισθηματικός υπερτονισμός του τοπικού. Μια τέτοια αντίληψη χάνει τη σωστή αντίληψη του μέτρου.

2) Η άποψη για μια απλουστευμένη εισαγωγή στην ευρύτερη ιστορία μέσα από την ενασχόληση με την τοπική. Έχει διαδοθεί η άποψη ότι η τοπική ιστορία μπορεί να λειτουργήσει με επιτυχία ως απλουστευμένη εισαγωγή στην ευρύτερη τη γενική ιστορία, με βάση την επαγωγική διαδικασία και κυρίως λόγω της δυνατότητας που προσφέρεται για άμεση εποπτεία ιστορικών μνημείων του περιβάλλοντος. Η θέση αυτή ενισχύεται και από μια ποιοτική διαφοροποίηση που συνήθως κάνει αυτόματα κάποιος ανάμεσα στην ευρύτερη ιστορία και στην τοπική. Η τελευταία θεωρείται κυρίως ως Ιστορία πολιτισμού, σε αντίθεση προς την ευρύτερη Ιστορία, που εκλαμβάνεται ως πολιτική.

Η «ιστορία της ιδιαίτερης πατρίδας» και η μ’ αυτήν συνδεόμενη «ιστορία του πολιτισμού» οικοδομούν μια βατή οδό για την κατανόηση του ιστορικού γίγνεσθαι και για το λόγο αυτό μπορούν να χρησιμεύσουν ως μέσο για την επίτευξη σχετικών αλλά πολυπλοκότερων στόχων.

Η Τοπική Ιστορία εξαιτίας της αμεσότητας της ζωντανής εμπειρίας στο τοπικό-ιστορικό επίπεδο δεν επιτυγχάνεται με εύκολη εισαγωγή στο ιστορικό σκέπτεσθαι.

3) Ο μύθος του μικρού του άσημου ανθρώπου.

· Η ιστορική αναζήτηση υποβαθμίζεται στην παρακολούθηση της διαιώνισης της τάξης των «φτωχών ανθρώπων» μέσα από τον καθημερινό αγώνα τους για τη ζωή.
· Η ιστορία ανάγεται, κατά κύριο λόγο, σε μέσο ηθικής μόρφωσης παρεκκλίνοντας έτσι αισθητά από το βασικό στόχο της.

4) Βασικοί τρόποι καταγραφής της Τοπικής Ιστορίας

Δύο είναι οι βασικοί τρόποι μελέτης και καταγραφής της Τοπικής Ιστορίας από την άποψη του περιεχομένου:

Α) Η θεματικά ολόπλευρη μελέτη της ιστορίας ενός τόπου.
Β) Η σε βάθος ανάλυση ενός συγκεκριμένου θέματος από την ιστορία του τόπου.

Στην πρώτη περίπτωση επιδιωκόμενος στόχος είναι η σφαιρικότητα της προσέγγισης, που θα εξασφαλίσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερης διαχρονικής εικόνας του τόπου (=της ζωής των ανθρώπων που έζησαν σε αυτόν).

Στη δεύτερη περίπτωση ανασύρεται μια συγκεκριμένη θεματική πτυχή από το πλήθος άλλων σχετικών δεδομένων του τόπου και την αναλύει συστηματικά. Ρίχνει πάνω της άπλετο φως, χωρίς πλέον τον αρχικό αινιγματικό της χαρακτήρα.

Μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση της Τοπικής Ιστορίας θα μπορούσε να στηριχτεί τη συγκριτική μελέτη της ιστορίας δύο τόπων, που παρουσιάζουν εμφανώς κοινά σημεία. Ωστόσο, μια σύγκριση σε διαχρονικό επίπεδο είναι εγχείρημα που απαιτεί ιδιαίτερο έλεγχο ως προς την ευστοχία του και δικαιολογείται όταν η ομοιότητα των συγκρινόμενων ιστορικών δεδομένων είναι ισχυρή.

Στο πεδίο μιας συγκριτικής Τοπικής Ιστορίας ως εναλλακτικής δυνατότητας προσέγγισης της Ιστορίας, επιγραμματικά:

· Επιτυγχάνεται από ψυχοπαιδαγωγική άποψη ανατροφοδότηση των κινήτρων μάθησης με εσωτερικά εναύσματα.
· Προάγεται η καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας.
-  Υπερβαίνεται δημιουργικά το βασικότερο σημείο κριτικής στην ενασχόληση με την τοπική Ιστορία, αυτό, δηλαδή, της καλλιέργειας τοπικιστικού πνεύματος.
· Υπηρετούνται καλύτερα οι σκοποί της αγωγής για την ειρήνη.
· Υλοποιείται στην πράξη ένα χαρακτηριστικό σημείο της στροφής της σύγχρονης διδακτικής εν γένει προς τη διεθνικότητα και την οικουμενικότητα.

Δεν ισχύει η άποψη ότι η Τοπική ιστορία ενδέχεται να παραποιεί την ευρύτερη ιστορική πραγματικότητα επειδή μένει προσηλωμένη στον άμεσο περίγυρο. Ο μαθητής συνειδητοποιεί ότι το υπό συζήτηση γεγονός πραγματοποιήθηκε σε κάποιο άλλο τόπο, κάτω όμως από ιστορικές συνθήκες, που σημάδεψαν και τη δική του ιδιαίτερη πατρίδα.

Στην περίπτωση που η συγκεκριμένη πρόταση θεωρηθεί υλοποιήσιμη, τότε θα πρέπει να υπάρξουν και ανάλογες τροποποιήσεις ή συμπληρώσεις στο Αναλυτικό Πρόγραμμα και στα διδακτικά βιβλία, που θα έχουν μάλλον το χαρακτήρα εναύσματος παρά δεσμευτικότητας.

Για το αναλυτικό Πρόγραμμα προτείνεται να υποδεικνύονται σε συγκεκριμένες πρόσφορες διδακτικές ενότητες τέτοιου είδους προεκτάσεις στη συνολική ιστορική γνώση ως άσκηση στο ιστορικώς σκέπτεσθαι.

Ως δημιουργική παρέμβαση στα σχολικές εγχειρίδια προτείνεται η εκπόνηση «πακέτων τοπικής ιστορίας προς όφελος της ιστορικής παιδεία των μαθητών.

Το σημείο που θα έπρεπε ιδιαίτερα να τονισθεί είναι ότι ο σκοπός της Τοπικής Ιστορίας δεν είναι η ενίσχυση και τόνωση της εθνικής συνείδησης αλλά η διαμόρφωση της ιστορικής συνείδησης των μαθητών. Η διαφορά είναι ότι η τελευταία συμπεριλαμβάνει αρμονικά την πρώτη, ενώ αν τεθεί ως προτεραιότητα η ενίσχυση της εθνικής συνείδησης κινδυνεύει να ατονήσει η ιστορική συνείδηση, η οποία είναι πολυσύνθετη συνειδησιακή έκφραση.

Η Τοπική Ιστορία δεν είναι προβαθμίδα της Ιστορίας, αλλά δυνατότητα προσέγγισής της. Το φάσμα της διδακτικής της διαπερνά ολόκληρη την η εκπαίδευση.

Στο σχολείο δεν προστίθεται ως ένα νέο μάθημα με την παραδοσιακή σημασία του όρου. Αντίθετα ενδείκνυται να συνδεθεί ευθύς εξαρχής με εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας και συγκεκριμένα με τη μέθοδο project.

Η μέθοδος project δεν συνδέεται με τη σχολική τάξη αλλά εξωσχολικά με εξωσχολικές δραστηριότητες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος από τις δραστηριότητες αυτές να μεταφέρεται ως «κατ’ οίκον « εργασία στην οικογένεια. Η αναβάθμιση της εκπαίδευσης περνά υποχρεωτικά και μέσα από την αντιμετώπιση του προβλήματος της υπερφόρτωσης των παιδιών και των οικογενειών τους. Αρκετά έχει ταλαιπωρηθεί η ελληνική οικογένεια τις τελευταίες δεκαετίες επειδή το σχολείο τις μεταβιβάζει όλο και περισσότερες αρμοδιότητές του. Σε αυτήν την περίπτωση εξανεμίζεται πρώτα από όλα κάθε μορφωτικό κέρδος και καταστρατηγείται η ίδια η αξία της μεθόδου.

Η αξιολόγηση του διδακτικού έργου που αφορά δραστηριότητες Τοπικής Ιστορίας στα σχολεία δεν μπορεί να είναι άλλη από τη δημιουργικά ομαδική αυτοαξιολόγηση που προκύπτει από την έκθεση των προϊόντων της εργασίας, που πραγματοποιείται από κάθε ομάδα.

Η Τοπική Ιστορία ακόμη κι όταν δεν μελετά ιστορικά τον τόπο καταγωγής ή και το χώρο ζωής, αλλά ασχολείται με θέματα που δεν εμπίπτουν στην άμεση εποπτεία, θα διατηρεί πάντοτε το χαρακτήρα της εστίασης του ενδιαφέροντος στο ειδικό, στο μερικό, στο άρρηκτα δεμένο με τη ζωή ενός τόπου παρά τις αναγκαίες αναγωγές σε ευρύτερα πλαίσια.

Το υποκείμενο της μάθησης δεν καταργείται αλλά το ιστορικώς σκέπτεσθαι ανελίσσεται πολυδύναμα, με μεγαλύτερες πιθανότητες να γνωρίσει καλύτερα και τον τόπο του και τον τόπο των συνανθρώπων του.

Τελικά, Τοπική Ιστορία είναι γνώση και τρόπος βίωσης της ιδιαίτερης πατρίδας. Στηρίζεται στον ψυχικό και πνευματικό σύνδεσμο του ατόμου με τη γενέθλια γη, τη φύση και τη ζωή σε αυτήν. Στην παράδοση, τον τρόπο ζωής και τις αξίες της τοπικής κοινωνίας. Ο ψυχικός σύνδεσμος με την ιδιαίτερη πατρίδα, τα υγιή και ευγενικά αισθήματα προς αυτήν αποτελούν τη βάση της αγωγής από την οποία ξεκινά η συνολική γνώση και η κατανόηση του ευρύτερου κόσμου.


ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΙΕΡΙΑΣ
(Εισήγηση του Ν. Καραΐσκου, Σχολικού Συμβούλου, σε σεμινάριο στο Πειραματικό 
Ολοήμερο Σχολείο Κατερίνης 
(12
Δεκεμβρίου 2003)

Λέγοντας «Τοπική Ιστορία» εννοούμε το παρελθόν ενός συγκεκριμένου και μικρής έκτασης τόπου. Τα ιστορικά γεγονότα, τη παράδοση, τα μνημεία, την ιστορία και την εξέλιξη ανθρώπινων κοινοτήτων, της τέχνης, των γραμμάτων του πολιτισμού γενικότερα. Τοπική Ιστορία, λοιπόν, είναι μια σειρά πολλών στοιχείων που δεν συνδέονται μόνο με πολεμικά γεγονότα, με σημαντικά πρόσωπα του χθες, με την παράδοση κλπ. Είναι κάτι πιο ευρύτερο.

Έτσι, η Τ.Ι. εξετάζει τις ασχολίες της καθημερινής ζωής, τα ήθη και τα έθιμα, τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία, τα επαγγέλματα και γενικότερα την οικονομική ζωή, τη μόρφωση και την πνευματική ζωή, το τοπικό λεξιλόγιο με τους ιδιωματισμούς και την ιδιαίτερη προφορά, τις θρησκευτικές δοξασίες, τη διατροφή, τη περίθαλψη, τη διασκέδαση και τον ελεύθερο χρόνο, την ενδυμασία, την αρχιτεκτονική, την οικιστική ανάπτυξη και φυσικά τα ιστορικά κτίσματα, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία, τα τοπωνύμια, τη δημογραφική εξέλιξη, τη μετανάστευση, τους πόλεμους και τους αγώνες του παρελθόντος, την προσφορά του τόπου στο εθνικό σύνολο κ.ά

Αλλά ας πούμε δυο λόγια για το «χώρο» της τοπικής ιστορίας. Ποιος είναι ο χώρος μέσα στον οποίο μπορεί να κινηθεί η Τ.Ι. χωρίς να χάσει το χαρακτήρα και την ουσία του χαρακτηρισμού «τοπικού». Απλά θα λέγαμε ο χώρος μέσα στον οποίο ζούμε, αναπτύσσουμε διάφορες δραστηριότητες, έχουμε φίλους, συγγενείς κλπ. Ο χώρος αυτός μπορεί να είναι το χωριό μας, η συνοικία μας, η πόλη, η επαρχία, ο νομός, η περιφέρειά μας.. Εξαρτάται από τους στόχους που θα θέσουμε σε ένα πρόγραμμα έρευνας ή δραστηριοποίησης στα πλαίσια της Τοπικής Ιστορίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση του 9ου Δημοτικού Σχολείου Κατερίνης που θέλει να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα Τ.Ι. ο χώρος που θα κινηθεί το πρόγραμμα μπορεί να ακολουθήσει τη φυσική πορεία, αρχίζοντας δηλαδή από το ίδιο το σχολείο και προχωρώντας, στη γειτονιά, στην πόλη, στο νομό, στην περιφέρεια ή την επιλεκτική πορεία επιλέγοντας τα κυριότερα σχετικά θέματα του νομού. Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να ορίσουμε το χώρο. Εξαρτάται, επαναλαμβάνουμε, από τους στόχους που έχουμε, αλλά και από το χρόνο. Άλλο να έχουμε στη διάθεσή μας 10 διδακτικές ώρες κι άλλο 50.

Ερχόμαστε τώρα στη διδακτική στρατηγική.

1. Γνωρίζουμε ακριβώς τις πραγματικές ώρες διδασκαλίας που θα διατεθούν για την Τ.Ι. Ξέρουμε ακόμη πολύ καλά το χώρο των θεμάτων, το χώρο που θα ερευνήσουμε, που θα ενεργοποιηθούμε.
2. Καθορίζουμε τους στόχους και τους σκοπούς.
3. Επιλέγουμε το διδακτικό (μαθησιακό) υλικό και το ανάλογο εποπτικό υλικό.
4. Προγραμματίζουμε μόνοι μας ή με τα παιδιά δράσεις σχετικές με τα θέματα. (Συλλογή πληροφοριών από τον παππού και τη γιαγιά, από τα βιβλία κλπ. Συλλογή φωτογραφιών, αντικειμένων και άλλων στοιχείων. Καταγραφή δημοτικών τραγουδιών, παροιμιών, τοπωνυμιών, γλωσσικών ιδιωμάτων κλπ. Συγκέντρωση στοιχείων που αφορά τον πληθυσμό, τις επαγγελματικές δραστηριότητες, οικονομικές, πολιτιστικές κ.ά.)
5. Εναρμονίζουμε όλα αυτά τα στοιχεία και καταρτίζουμε το τελικό πρόγραμμα

Δεν είναι επιτρεπτό να ξεκινήσουμε ένα πρόγραμμα Τ.Ι. χωρίς σωστό προγραμματισμό και χωρίς να έχουμε μπροστά μας από την αρχή το συγκεκριμένο υλικό.

ΠΗΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΏΝ
Πηγές στις οποίες θα προσφύγουμε τόσο εμείς οι εκπ/κοί όσο και οι μαθητές όταν ψάχνουν για πληροφορίες ή ερευνούν ένα θέμα.
ΓΡΑΠΤΕΣ ΠΗΓΕΣ: Βιβλία που αναφέρονται στη συγκεκριμένη περιοχή, περιοδικά και εφημερίδες, επιστολές κλπ.
ΕΥΡΗΜΑΤΑ: Μουσεία, παραδοσιακές συλλογές, αρχαιολογικοί χώροι, φωτογραφίες, διάφορα αντικείμενα με ιστορική αξία κ.α.
ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ: Μαρτυρίες γερόντων και πρωταγωνιστών γεγονότων. (Π.χ. Πολεμιστών του 1940). Συνεντεύξεις με ανθρώπους που ξέρουν. (Ιστορικοί, τεχνίτες, επιστήμονες, κατασκευαστές παλιών εργαλείων και παραδοσιακού υλικού, αρχαιολόγοι, συλλέκτες κλπ).

ΒΑΣΙΚΑ ΕΠΟΠΤΙΚΑ ΜΕΣΑ
Χάρτες, ανάλογοι προβολείς, βιντεοταινίες, φωτογραφίες, βιβλία – κυρίως από αυτά που ασχολούνται με τα τοπικά θέματα, CD ROM κ..ά. Πολύ χρήσιμος είναι ο βιντεοπροτζέκτορας.

ΒΑΣΙΚΑ ΦΥΛΛΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ («Μαθήματα»)
Τα βασικά φύλλα πληροφοριών (Β.Φ.Π.) περιέχουν θέματα από την τοπική ιστορία, μυθολογία, παράδοση κλπ. Ας τα ονομάσουμε και μαθήματα κατά μία παραδοσιακή έννοια.

Τα «μαθήματα» αυτά είναι έγκυρα κείμενα, προσεκτικά επιλεγμένα. Κείμενα από σοβαρούς επιστήμονες, γνώστες των πραγμάτων, ιστορικά ντοκουμέντα, συλλογές, πληροφορίες από εργασίες Περιβαλλοντικής Εκπ/σης (που είναι εξαιρετικά υψηλού επιπέδου και διαφωτιστικές). Εργασίες των μαθητών και των δασκάλων της Α/θμιας Εκπ/σης Πιερίας κατά την περίοδο 1994 – 2003. Ακόμη: Σημαντικές ιστοσελίδες, κείμενα από συλλόγους, τοπικές εφημερίδες και άλλα έντυπα κλπ.

Στα περισσότερα Φ.Β.Π. υπάρχουν στο τέλος θέματα για συζήτηση, για εργασίες, έρευνα κ.ά. Τα θέματα αυτά βοηθούν το δάσκαλο και τους μαθητές στο να δημιουργήσουν μια «τράπεζα πληροφοριών» για παρά πολλά θέματα, ακόμη και σε πολύ περιορισμένους τοπικούς χώρους.

Πέρα από τα Β.Φ.Π. ο δάσκαλος έχει στη διάθεσή του μια σειρά άλλων συμπληρωματικών κειμένων με θέματα της Πιερίας. Κι αυτό για να μπορεί να γίνουν πιο εξειδικευμένες επιλογές, αλλά και για προσφυγή σε άλλες πληροφορίες, όταν χρειαστεί.

Επίσης: Ένα «γλωσάρι» που εξηγεί λέξεις, ονόματα και γεγονότα πιερικού κυρίως περιεχομένου. Το γλωσάρι αυτό μπορεί να εμπλουτιστεί από τους δασκάλους και τους μαθητές. Φυσικά μπορεί να δημιουργηθεί εξ΄ αρχής ένα γλωσάρι πιο συγκεκριμένο τόπο ή θέμα.

Επιπλέον:
- Σειρά φωτογραφιών για τα σημαντικότερα θέματα της Πιερίας.
- Φωτογραφίες καλλιτεχνικών έργων δημιουργών της Πιερίας (σε μορφή παρουσίασης)
- Παρουσίαση των δήμων της Πιερίας (στην ίδια με την παραπάνω μορφή).
- Σειρά από χάρτες.
- Φωτογραφίες παραδοσιακού υλικού.
- Βίντεο με τοπικά θέματα.
- Σημαντικά στοιχεία για τη χλωρίδα, πανίδα και υγροβιότοπους της Πιερίας και πολλά άλλα.

Όλα αυτά και πολλά άλλα, βρίσκονται σε ένα καλοσχεδιασμένο cd rom. Είναι φυσικό πως όποιος θέλει να ασχοληθεί με την τοπική ιστορία με βάση τη θεματολογία και την τακτική που προαναφέραμε θα πρέπει να μελετήσει καλά το cd rom για να ξέρει τι έχει στη διάθεσή του. Κι ας μην ξεχνάμε πως όλες αυτές οι πληροφορίες και το υλικό θα πρέπει να εμπλουτιστούν τόσο από το δάσκαλο όσο και από τους μαθητές.

Τέλος:
- Υπάρχει μια βιβλιογραφία που κι αυτή μπορεί να εμπλουτιστεί.
- Ας μην ξεχνάμε πως είναι θετικό να γίνουν διαθεματικές προσεγγίσεις. Π.χ. με την ευκαιρία της ενασχόλησής μας με τους θεούς του Ολύμπου μπορούμε να συζητήσουμε για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το Παρθενώνα, την Αναγέννηση κλπ.
- Η τοπική ιστορία δεν είναι αποκομμένη από την Ελληνική Ιστορία και παράδοση. Όλα είναι δεμένα..
- Τελικός στόχος οι μαθητές να μάθουν και να αγαπήσουν την ιστορία, την παράδοση, τον τόπο τους, την κοντινή και την ευρύτερη πατρίδα τους.
ΣΗΜ.:Κάτι που πρέπει να προσέξουμε: Η χρήση όλου του υλικού του cd rom επιτρέπεται μόνο για τους μαθητές της Α/θμιας εκπ/σης του Νομού Πιερίας. Το περισσότερο υλικό έχει πνευματικά δικαιώματα και ίσως υπάρξουν προβλήματα αν χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς. Άδεια για το θέμα δίνει ο Σχολικός Σύμβουλος της 1ης Εκπ/κής Περιφέρειας Ν. Καραΐσκος.

Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ
Συγκεκριμένη μέθοδος διδασκαλίας δεν υπάρχει ούτε για την τοπική ιστορία. Θα την καθορίσει ή θα την συνθέσει ο δάσκαλος ανάλογα με το θέμα, τον τόπο, το χρόνο, τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Οπωσδήποτε όμως πρέπει να βρίσκεται στα πλαίσια των ομαδοσυνεργατικών μεθόδων διδασκαλίας. Η μέθοδος project είναι καλή για την περίπτωση. Φυσικά, η βιωματική μάθηση έχει τον πρώτο λόγο. Όπως και να έχει το θέμα θα βοηθήσει πολύ αν χωρίσουμε τους μαθητές σε ομάδες.

Αφού συζητήσουμε το θέμα με τα παιδιά και διαπιστώσουμε ότι κατανόησαν την ουσία, ερχόμαστε αμέσως στη δραστηριοποίηση των μαθητών. Η Τοπική Ιστορία είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να γίνουν οι μαθητές ερευνητές, ιστορικοί, συστηματικοί συλλέκτες, καλοί δημιουργοί. Φυσικά να γνωρίσουν καλύτερα την πατρίδα τους, την ιστορία, τα ήθη και τα έθιμα, τις παραδόσεις, τον πολιτισμό γενικά και την εξέλιξη.

 ΜΕΡΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ

1. Η προετοιμασία του δασκάλου στο μάθημα της Τ.Ι. πρέπει να είναι σοβαρή και συστηματική.
2. Μονόλογοι και αναγνώσεις πολύλογες δεν βοηθούν. Δίνουμε τις βασικές πληροφορίες με συζήτηση, με διάλογο και εποπτικά μέσα. Δεν μαθαίνουμε μόνο με τα αυτιά. Οι βασικές πληροφορίες βρίσκονται στο φύλλο βασικών πληροφοριών που θα μοιράσουμε σε όλα τα παιδιά. Είναι τα βασικά κείμενα (μάθημα της ημέρας, αν επιτρέπεται η έκφραση).
3. Δραστηριοποιούμε τους μαθητές με χαρτογραφία, αναλύσεις στοιχείων, μικρές έρευνες και εργασίες, συναντήσεις με διάφορα πρόσωπα, επισκέψεις κλπ.
4. Παρακολουθούμε τις προσπάθειες των παιδιών, βοηθούμε, διορθώνουμε.
5. Αξιολογούμε τη δουλειά μας.

ΕΙΔΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

1. Χαρτογράφηση ιδιαίτερων περιοχών (Το χωριό μου, η περιοχή του χωριού μου, η περιοχή του σχολείου μου κλπ)
2. Επισκέψεις σε χώρους και τόπους που παρουσιάζουν ενδιαφέρον. (Μουσεία, μνημεία, βυζαντινές αρχαιότητες, λαογραφικές εκδηλώσεις διαφόρων περιοχών κλπ)
3. Συγκέντρωση παλιών γεωργικών εργαλείων, παραδοσιακών εργαλείων επεξεργασίας μαλλιού, ξύλου και οργάνωση σχετικών εκθέσεων στο τέλος του Σχ. Έτους. Ακόμη φωτογράφηση των εργαλείων αυτών και ταξινόμηση με σχετικά σχόλια.
4. Συγκέντρωση παλιών φωτογραφιών και οργάνωση έκθεσης.
5. Συνεντεύξεις με ηλικιωμένους για διάφορα θέματα. (Το συνταξιούχο ταχυδρόμο, ξενιτεμένους, πρωταγωνιστές σημαντικών γεγονότων, παλιούς αθλητές, δωρητές κλπ).
6. Γνωριμία με επαγγέλματα που χάνονται. (Σαμαράς, μυλωνάς, υποδηματοποιός, ράφτης, συντηρητές χάλκινων ειδών, παραγωγοί σαλεπιού κλπ).
7. Συλλογή τοπικών δημοτικών τραγουδιών, παροιμιών, αινιγμάτων, παλιών παιχνιδιών, παραμυθιών κλπ).
8. Μελέτη τοπικών διαλέκτων και δημιουργία μικρού λεξικού.
9. Καταγραφή και μελέτη έργων τέχνης.
10. Φωτογράφηση και σχολιασμός παραδοσιακών ενδυμασιών.
11. Παραδοσιακή επεξεργασία γάλακτος.
12. Γνωριμία με παραδοσιακές συνταγές του τόπου.(Πίτες, γλυκά, φαγητά, σαλάτες κλπ).
13. Γνωριμία με την ιστορία και προσφορά διαφόρων τοπικών συλλόγων.
14. Ιστορία της εκκλησίας της ενορίας, του χωριού κλπ.
15. Ιστορία μοναστηριών της περιοχής
16. Παλιά αρχοντικά και νοικοκυρόσπιτα της περιοχής.
17. Παλιοί και νέοι οργανοπαίχτες παραδοσιακής μουσικής.
18. Πανηγύρια της περιοχής.
19. Παραδοσιακές γιορτές της περιοχής.
20. Χριστουγεννιάτικα, Πασχαλινά, αποκριάτικα κλπ έθιμα της περιοχής.
21. Λογοτέχνες, καλλιτέχνες της περιοχής και το έργο τους.
22. Αρχαιολογικοί χώροι της περιοχής.
23. Παραδοσιακές κοινωνικές εκδηλώσεις (αρραβώνας, γάμος, βάπτιση, προξενιό κλπ.)
24. Χαρακτηριστικά φυτά και ζώα της περιοχής και τα τοπικά ονόματα.
25. Μελέτη των επωνύμων των κατοίκων του χωριού.
26. Γνωριμία με τις εφημερίδες και περιοδικά της περιοχής.
27. Ιστορικά πρόσωπα της περιοχής.
28. Μυθολογία της περιοχής.
29. Ιστορικά σημεία της περιοχής.
30. Ιστορία της τοπικής ραδιοφωνίας.
31. Παλιά παραδοσιακά καταστήματα της περιοχής.

Ειδικά για την Πιερία

1. Όλυμπος (βασική μυθολογία, ιστορία, γεωγραφία, γεωλογία, χλωρίδα, πανίδα, ορειβασία, οικολογία)
2. Κατερίνη (Ιστορία της πόλης, δημοτικό πάρκο, εκκλησίες, πρόσφυγες κλπ)
3. Κατερίνη: Παρουσίαση διαφόρων συλλόγων.
4. Δίον
5. Φτέρη – Καρίτσα
6. Λιτόχωρο. Μυθολογία.
7. Κάστρο Πλαταμώνα
8. Οι ανεμώνες στον κάμπο του Δίου και στο Σταυρό Ολύμπου.
9. Η κουτσουπιά
10. Ποτάμια Πιερίας (Γνωριμία, Ιστορία)
11. Πέτρα:Ιστορία
12. Ιστορία Κολινδρού
13. Ιστορία Αιγινίου
14. Αρχαιολογικοί χώροι στην περιοχή Κίτρους
15. Εφημερίδες, περιοδικά και τυπογραφεία της Πιερίας
16. Σπάθες Αγίου Δημητρίου
17. Λείβηθρα
18. Προϊστορικός οικισμός Μακρυγιάλου
19. Λουλουδιές Κιτρούς
20. Αστική Σχολή Κατερίνης
21. Παναγία Περίστασης
22. Αγία Κόρη
23. Πύδνα
24. Υγροβιότοποι Πιερίας
25. Οι πόντιοι της Πιερίας
26. Οι βλάχοι της Πιερίας
27. Οι θρακιώτες της Πιερίας
28. Οι «ντόπιοι» της Πιερίας
29. Οι Κρήτες της Πιερίας
30. Οι Κοκκινοπλίτες της Πιερίας
31. Από τη Μόρνα στα Φωτεινά
32. Ιστορία του Δήμου Κατερίνης
33. Ιστορία της Ι. Μητροπόλεως Κατερίνης
34. Καταφυγιώτες Πιερίας
35. Χιονοδρομικό κέντρο Ελατοχωρίου|
36. Ιστορία Μοσχοποτάμου Πιερίας
37. Το αρχοντικό Τσαλόπουλου στην Κατερίνη
38. Λαζαίοι
39. Ζωγράφοι - δημιουργοί με θέμα την Πιερία
40. Ιστορία Λιτοχώρου
41. Ιστορία δήμου Παραλίας

42. Τα στενά της Πέτρας
43. Βιβλία για την Πιερία
44. Παλιός Παντελεήμονας
45. Το φαράγγι του Ενιππέα
46. Η Παναγία της Κονταριώτισσας
47. Η Περιβαλλοντική Εκπ/ση στην Πιερία
48. Φεστιβάλ Ολύμπου: Ιστορία – προσφορά
49. Άγιος Διονύσιος ο εν Ολύμπω
50. Ιστορία Βροντούς

Τα παραπάνω θέματα είναι ενδεικτικά. Φυσικά υπάρχουν και πολλά άλλα θέματα σημαντικά. Πιστεύουμε πως οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές μπορούν να τα επισημάνουν.

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΝΙΚΟΥ ΚΑΡΑΪΣΚΟ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΜΕ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ.
Η εισήγηση του Γιάννη Οργανόπουλου, Υπευθύνου Π.Ε.

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ